uteochcyklar



senaste

blogginläggen

tibetansk epilog

2009-11-13 Söta upplevelser och sura insikter avslutar en resa som varit en vinnare. Nu åker vi hem.

Läs mer...

vid drömmarnas palats

2009-11-04 En gruppbild vid Potalapalatset, det var drömmen vid köksbordet i Uddevalla. Nu är vi där.

Läs mer...

plågade på platån

2009-10-26 Snöstormar, minusgrader och hög höjd. Resan över högplatån har inte varit någon picknick hittills.

Läs mer...

kommentarerna

2013-01-23 13:16:10

Läs mer...

Marie skrev

2011-03-02 15:07:27 Hej, Tack för ett intressant inlägg! Jag hittade er sida och undrar om ni skulle vara intresserad av att publicera en länk till våran klients hemsida? Denna artikel har en diskret länk till Expedias hemsida, som vi sammarbetar med. Namn: Expedia URL: http://www.expedia.se/ Tack för att ni har tagit er tid och läst. Tveka inte att kontakta mig om ni har några frågor. Jag skickar gärna artikeln till er om ni är intresserad. Med vänlig hälsning, Marie Sjöström OBAN Multilingual marie.sjostrom@obanmultilingual.com

Läs mer...

//Gadden skrev

2009-11-13 18:54:47 ... ge dig, Jocke, en eloge för din förmåga att berätta. Tack och välkommen hem. //Gadden

Läs mer...

filmerna

final

 

2009-11-12 En lång skön nedförsbacke, ända fram till Potalapalatset den sista dagen. Ganska fin känsla.

Se filmen...

vinter i paradiset I

 

2009-10-28 Vägar som kräver dubbdäck och temperaturer som kräver fullt ställ. Gobi är långt borta.

Se filmen...

vinter i paradiset II

 

2009-10-28 Fyra minus, 5000 meter över havet och 17 sekundmeter i snoken. Ingen solskenscykling längre.

Se filmen...

bilderna

utrustning

Vad man behöver för en långcykling och vad man har med sig kanske inte alltid stämmer överens helt. Man väljer ju vad man vill med sin resa. Det här är åtminstone ungefär vad vi har med oss.

Cyklar:

Vi har suttit på hojar av det numera saligen insomnade varumärket CyclePro på alla våra långturer och har aldrig behövt fundera på att byta. Vi har kört på olika modeller, Colorado, Ambush, Pinnacle eller Zyclone, men alltid på mountainbikes. Tåliga och slitstarka hojar för jobbiga vägar. En långtur ställer andra krav på cykeln än när man cyklar hårt i skogen. Växlar och bromsar behöver inte vara av samma precision, man har inte samma behov av att allt skall vara ultralätt och man är definitivt inte betjänt av en alltför extrem körställning. Och dämpning har vi alltid valt bort. Enkelhet hellre än teknik.

Denna turen kör vi på en Deore och LX-utrustad CyclePro Ambush (Jocke), och en gammal, men nyrenoverad CyclePro Colorado med STX-RC växlar och bromsar (Anders). Vi har bytt till stela gafflar, byggt nya hjul och utrustat efter behov. Inga större konstigheter.

Extrautrustning:

En del extraprylar sitter på hojen naturligtvis. Flaskställ, skärmar både fram och bak, plus färddator, naturligtvis. Hur kul hade långcyklandet varit utan småpojksbarnligt statistikfrosseri? Självklart loggar vi allt som går, inklusive höjd. Inte för att vi tycker det är kul, utan för att också kunna presentera en diger statistiksida. För er skull, naturligtvis.

Pakethållare är en känslig punkt. Vi kör mestadels med Blackburn bak och Bor Yueh eller egentillverkade hållare fram. En del kompisar har fått plocka fram svetsen. Blackburn har livstids garanti och det är kanon när den pajar mitt i en snöstorm på 4.500 meters höjd i Tibet, med 90 mil till närmsta by. Men det är ändå den pakethållare som funkat bäst hittills. Slangklämmor är ett obligatorium i packningen. Frampakethållaren säkrar vi alltid med en extra rem efter att den nästan tog kål på oss i Kina, när den gick sönder och störtade rakt in i framhjulet i en nerförsbacke. Low riders känns inte aktuellt eftersom vi gärna vill komma åt det extra utrymme som en frampakethållare ger. Perfekt för kamerabagen. Det gör den lätt att komma åt, vilket är en förutsättning för att plåta mycket.

Reservdelar:

Normalt släpar vi på relativt lite reservdelar. Men vi tror att både Gobiöknen och den tibetanska högplatån har relativt långt mellan cykelreparatörerna, så det finns lite extra i packningen den här gången. Lagningsprylar och extraslangar, naturligtvis. Och ekrar. Vevlager, pedaler, extra cleats, en body, vajrar och kedja finns med i den mobila verkstaden. Om kartan visar att vi borde, så laddar vi också upp med reservdäck och annat som skulle kunna haverera. I övrigt hoppas vi det mesta kan fixas hjälpligt med skruvar, muttrar, brickor, slangklämmor, ståltråd och eltejp i olika kombinationer. Eller med modifierade reservdelar från någon förbipasserande lastbil. I verktygsväg kör vi med små kompakta multiverktyg från Blackburn eller Park Tools som samsas med en Leatherman och några specialare, som vevarmsavdragare och kranshållare.

Väskor:

Vi kör med olika cykelväskor. Bebben, Jocke och Anders med Karrimoor Aquashield, som vid det här laget har sett ganska mycket av världen. Slitstarka, vattentäta och med en fästanordning som fungerar även om den går sönder. Holthe satsar på gedigen tysk kvalitet i form av Vaude World Cycle och Trans Alp, vattentäta slitstarka väskor i cordura, som också fungerar utmärkt. Två bak, två fram och en på styret, naturligtvis. Packning som behöver stuvas ovanpå pakethållarna stoppar vi i vattetäta packsäckar från Vaude. I packningen har vi också var sin liten Klättermusen Gnå ryggsäck (35 l.) för dagsturer och andra seriösa sidoexpeditioner.

Kläder:

Stekande värme i Gobiöknen i början och en rejält kall senhöst på hög höjd i Tibet ställer stora krav på kläder den här gången. Vi är glada över vårt samarbete med Klättermusen, som utrustat oss klädmässigt. Framför allt i Tibet vet vi att det kommer att bli guld värt. Skalkjackor och skalbyxor i Cutan, dun eller Primaloft som värme och tunna andningsbara softshells kommer att få slita hårt på andra halvan av turen.

I packningen ligger också microfleece, powerstretch och underställ i både ull och syntet. Allt med blandade etiketter. Stiliga t-shirts i ekologisk bomull från Ett Klick För Skogen har vi på oss till fint. Cyklar gör vi oftast i polyestertröja och cykelbrallor med syntetblöja. Är det riktigt bra väder går det fint med t-shirt. Blir det ruggigt drar vi på oss vår Klättermusen Mithril, en vindjacka eller till slut skallagret. Men det hoppas vi slippa. Åtminstone de första 300 milen. På fötterna SPD-skor från Shimano och, när det blir kallt eller blött, Gore-tex- eller neoprendamasker.

När cyklarna vilar vandrar vi i lättare kängor eller flanerar längs kinesiska gator i sandaler. Till finare aftonföreställningar väljer vi det som för tillfället verkar renast. Vi bär alltid Crazy Dog solglasögon. Det har inget med vädret att göra.

Campingprylar:

Inledningsvis sover vi i svala sovlakan från Helsport på trekvartslånga Therm-a-rest-underlag. När höjden ökar och temperaturen faller har Helsport sett till att vi byter till varma, sköna sovsäckar. DÅ kompletterar vi också med riktigt billiga kinesiska liggunderlag. Skyddet från väder och vind är ett Helsport Fjellheimen Extrem. Ett tunneltält med en absid så stor att den funkar som cykelgarage. Eller kök/matsal om det skulle behövas. Där lagar vi i så fall våra kulinariska mästerverk på Primus Omnifuel, multibränslekök, som puttrar på allt från flygbränsle till tibetansk diesel. Hinner inte middagen bli klar innan mörkret faller, så lyser vi på pastan med Petzl pannlampor.

Tekniska prylar:

Eftersom det gärna blir lite hightech över expeditionerna nuförtiden släpar vi på en del teknisk utrustning. Vi har varsin digital systemkamera, där Canon dominerar med Nikon i minoritet. Dessutom har vi en Canon och en GoPro digitala videokameror. Stativ dessutom. Alltihop är skyddat av olika ändamålsenliga kameraväskor från LowePro.

För att kunna packa ihop all information snyggt och få iväg den till er därhemma, finns det dessutom en bärbar dator i packningen. En Apple MacBook Pro naturligtvis. Vi kopplar ihop alltihop med USB eller fire wire-kablar och låtsas att vi fått grejerna av Q. Allt får förresten plats på cykeln.



partners